Eutanasia umana – pro sau contra


Eutanasia (dex) = moarte fara dureri sau metoda de provocare a unei morti nedureroase unui bolnav incurabil pentru a-i curma o suferinta indelungata si grea.
Se spune ca mantuirea se obtine prin suferinta. Intre durere si reguli scrise sau nescrise, intre drepturi si obligatii, intre moarte si viata. Sunt atatea cazuri pe care le cunosc personal, recente chiar, si din pacate din ce in ce mai multe… Oameni relativ tineri, constienti pana in ultima clipa, o parte chiar intelectuali si cu deplin discernamant, s-au chinuit luni intregi, zi de zi, ora de ora, cu un cancer nemilos. Metastaze in care durerea devine insuportabila, carnea ti se topeste pe oase, trupul ti-e mancat si devii o epava. O suferinta fizica de nesuportat, presarata cu morfina. Esti ca un mar mancat de viermi, step by step, incapabil sa se apere. Sau ca un om legat la maini si picioare, intr-un subsol intunecat, care lasa o dara de sange, iar sobolanii flamanzi vin si il ciopartzesc rand pe rand. Dar ce durere poate fi mai mare cand stii ca dintr-un om falnic, demn si cu planuri maretze, ai devenit o leguma care nu mai are nici o sansa de supravietuire si iti astepti moartea in chinuri groaznice? Durerea psihica e cu siguranta coplesitoare. Esti constient, impreuna cu cei de langa tine, ca nu mai ai nici o sansa. Te rogi, te intrebi de ce, iti raspunzi ca nu e drept, te macini ca o masina de tocat ce merge-n gol. Te chinui, ii chinui si pe altii, vrei sa se termine mai repede si nu poti face nimic. Intrebarea e doar cand, si nu daca.
Sigur ca religia nu permite eutanasia. Dupa cum am mai zis, Dumnezeu nu ne da mai mult decat putem duce, si nu ne cere mai mult decat putem da. Stiu, suntem condamnati sa ne ducem crucea pana la capat. Cine suntem noi sa ne opunem vointei lui Dumnezeu… Dar de multe ori e atat de nedrept, e atat de ilogic, e atat de greu… Avem sau nu libertatea de a alege? Si daca pe patul ala sta o persoana din familia noastra, sau la care tinem foarte mult? Si daca am fi chiar noi? Suntem pro sau contra?
P.S: Nu ma refer neaparat la decizia altora de a curma suferinta unui bolnav incurabil, ci la insasi decizia bolnavului de a alege. De exemplu cineva are o idee conform careia ar fi bine ca inca din momentul depistarii cu o forma de boala incurabila (ex. cancer), bolnavul sa aiba posibilitatea completarii unui act prin care sa isi dea acordul ca atunci cand va fi in metastaza (ultima faza a bolii, iremediabila si insotita de dureri insuportabile, complicatii, etc) sa poata fi ‘ajutat’ sa moara mai repede si mai usor. Asadar, pro sau contra?

20 răspunsuri to “Eutanasia umana – pro sau contra”

  1. Ioana-Maria Says:

    Saluti 🙂
    E o problema delicata intr-adevar , e un fel de „sinucidere asistata”. Se practica acest lucru intr-o clinica din Elvetia , se numeste Dignitas.
    Parerea mea despre acest subiect? Mi-e greu sa ma pronunt, dar daca nu as mai rezista sa traiesc in chinuri groznice, de ce sa nu mor? Nu stiu ce as face, m-as gandi bine daca as fi pusa in situatie, deocamdata inclin spre da, as merge sa mor.

  2. Delicat si controversat subiect, intr-adevar. Am auzit si eu despre clinica din Elvetia care ofera astfel de servicii care ma ingrozesc pur si simplu. Nu ca nu as fi de acord cu moartea mea daca chiar nu as mai suporta durerea sau as fi o „leguma” (Doamne fereste) dar ma intreb cum acei oameni care, in fond, iau viata altor oameni, au constiinta curata si sunt impacati cu ceea ce fac.
    Dupa cum spuneai Alex, Dumnezeu nu ne da mai mult decat putem duce dar cine poate fi sigur ca intr-o astfel de situatie nu o iei razna si faci o alegere necugetata? Mai bine sa nu stii si sa nu te gandesti la ce ai face daca…
    Bolnavul are decizia de a alege (sinuciderea este si ea o alegere – condamnabila de majoritatea oamenilor)dar nu cred ca se poate pune problema semnarii vreunui act pentru ca atunci cand boala ajunge intr-un anumit stadiu sa fii „ajutat” sa mori. Cine stabileste daca e sau nu acea faza a bolii in care e mai bine sa mori asistat decat sa te chinui? Medicii?! Sunt ei Dumnezeu ca sa stie ce urmeaza? si, pentru ca sunt oameni, pot face si greseli…
    Cum si-ar mai fi revenit din coma acea persoana dupa 20 de ani daca i se lua din start aceasta sansa la viata? O ruda apropiata are cancer si la un moment dat, cand acesta avansase mult, medicii nu i-au mai dat de trait mai mult de 3-6 luni. Au trecut peste 5 ani de atunci, nu s-a vindecat, dar nu ar fi fost cea mai mare greseala sa renunte atunci sa lupte? Nu condamn pe cei care sunt pro (poate ca as admite si eu aceasta ultima „salvare” in cazuri exceptionale), dar cred ca ar trebui sa fim contra eutanasiei umane.
    Legat tot de acest gen de alegeri, mereu m-am gandit daca as fi sau nu de acord cu pedeapsa capitala.

  3. Oaia ratacita Says:

    eu ma gandesc daca as fi intr-o situatie de genul asta si … clar sunt pentru.

  4. Oaia ratacita Says:

    eu ma gandesc daca as fi intr-o situatie de genul asta si … clar sunt pentru.
    Si m-ai lasati-ma cu sansa la viata. e viata mea si decat o viata de genul asta, chinuita si plina de durere, unde mai pui ca chinui si pe cei sanatosi pe langa tine, mai bine o hotarare d-asta si gata.
    Hai sa va spun o poveste similara.
    Acum vreo 2 luni si ceva sotul unei verisoare dragi mie moare pe patul de spital dupa o suferinta cumplita de vreo 2 luni. Nu a fost bolnav toata viata lui si intr-o zi, hodoronc – tronc, zbang, a facut AVC si i s-a descoperit si un cancer la pancreas, apoi a facut icter si alte chestii si a mierlit-o. Vara-mea, saraca de ea,e din Pitesti si a venit cu el aici in Bucuresti. Fiind singuran nu avea cine sa stea cu el la spital, asa ca mi-a venit mie sarcina asta, de fapt m-am oferit sa o fac deoarece Mircea, asa il chema, era un baiat de nota 10. Sufletist, prietenos, muncitor, isi iubea familia, etc. Am stat cu el la spital si l-am vazut cum se stinge putin cate putin, pana a murit … Prieteni, credeti-ma e dureros. si la propriu si la figurat. Imi spunea ca vrea sa moara sa scape de durerile astea si ca n mai suporta, sa fac ceva, sa il ajut.
    Oricum, e o decizie grea, dar daca persoana in cauza poate comunica si vrea, eu sunt de acord. in situatia in care nu poate comunica iar decizia trebuie luata de rude … uuffffff, atunci … e greu. Nu stiu ce sa zic.

    Dar, spuneam intr-un alt comment, ce naiba, voi aici numai despre chestii morbide puteti vorbi ? cam prea multe subiecte de genul asta si chestii d=astea ” deep „. Va framantati prea mult totusi, cred eu. Dicit

  5. eu sunt pentru fiindca nu as suporta sa ma chinui atata sa sufar

  6. E o intrebare care pe moment ma intrece, ptr. ca ma intreb: Am eu dreptul in ciuda faptului liberului arbitru sa decid in dreptul duratei vietii mele sau a altcuiva? In principiu, cu sau fara eutanasie, e aceeasi chestie de cand, si nu daca. Procesul care duce spre moarte apare chiar in momentul nasterii. Elementul deranjant e in cazul nostru, suferinta. Serveste cuiva(Dumnezu) suferinta mea? Cu siguranta nu. Dar am eu dreptul sa pun capat vietii? Nu stiu. Un singul lucru e pentru mine insa clar, ca mantuirea nu are de-a face nici in clin nici in maneca cu suferinta, ci cu credinta.

  7. SUNT IN POTRIVA EUTANASIERII UMANE DEOARECE OAMENII TREBUIE SE TRAIASCA SI SA MOARA ATUNCI CAND LE ESTE SORTIT CEASUL NU CAND VREA CINEVA SA MOARA!

  8. Pedrosz Says:

    Sunt PRO din toate punctele de vedere (ar trebui legalizat, sigur cu conditii aspre de aplicare a acestei proceduri, in cazuri bine intemeiate)…. dupa ce am trecut prin momente inimaginabil de grele cu mama mea … Odihneasca-se in pace! a avut doar 57 de ani dar suferea de o boala incurabila iar in ultimele 3 luni de zile nu am mai stiut ce sa facem ca sa nu mai sufere, cazuse si intr-o depresie(se gandea la sinucidere) pentru ca stia ce va urma inevitabil… toate acestea puteau fii evtate!!!!!!!!!, eu unul as prefera sa ma despart de rude intr-un mod demn, sa imi iau ramas bun (stiu,nu e usor, dar decat sa sufar..) si sa adorm. Nu va spun infernul prin care am trecut pe la urgenta, si apoi autopsia nejustificata conform ‘legilor’ desi am cerut sa nu se faca pentru ca se stia cauza clara din fisele medicale..
    Daca va ganditi bine.. ce preferati ? 2 zile de agitatie, frica, chinuri, coma, preinfart, infart,etc.. sau un ramas bun si un somn etern…

    PS. am 22 de ani

  9. Mircea Iancu Says:

    Cineva mai sus spune: SUNT IN POTRIVA EUTANASIERII UMANE DEOARECE OAMENII TREBUIE SA TRAIASCA SI SA MOARA ATUNCI CAND LE ESTE SORTIT CEASUL, NU CAND VREA CINEVA SA MOARA!

    Aberant! Pai daca lasi omul fara aparate sau medicamente(adica cum i-a sortit natura sau ceasul), moare imediat. Mentinutul in viata este artificial (inventie a oamenilor) asa ca eutanasia nu este decat o usurare a ceea ce natura face cu grosolanie.
    Deci pro eutanasie!

  10. Incapacitatea noastra psihologica sau dificultatea de a depasi momentele in care un membru al familiei sufera pe patul de moarte in chinuri nu este un criteriu si un motiv suficient pentru a-L anula pe Dumnezeu!
    Si presupun ca multi din cele 52 de procente -PRO se declara crestini, merg la Biserica si-au facut nunti si botezuri crestine, etc.
    Oricum, atentie, mantuirea fiecaruia atarna uneori chiar si de a-ti da- sau nu- un asemenea vot!
    Nu sunt in necunostinta de cauza, chiar in aceste zile o am pe mama suferinda in metastaza si nu vorbesc in vant. Cand o doare, ma rog cu ea atat cat poate, posibile pacate generationale de care nici ea nici noi nu avem cunostinta ii dau sfarsitului ei o suferinta pe care ea personal poate ca nu o merita. Insa Dumnezeu nu lasa pe nimeni fara rasplata si dragoste intr-un Final Eliberator. Cine nu Il cunoaste pe Dumnezeu nu poate intelege punctul acesta de vedere. Pentru nimic in lume nu as putea vinde-o Diavolului pe ea sau pe mine fiind de acord cu un act de eutanasie chiar daca ea mi l-ar cere in nebunia durerii de nesuportat.
    In numele credinte i-un NU hotarat eutanasiei nascocite si sustinute de Satan pentru castigarea sufletelor noastre !

    Ajuta-ne Doamne sa stam in credinta pana in ultima clipa data de Tine, caci spui Tu, mare va fi rasplata neprihanirii si ascultarii. Ajuta-i Doamne si da-i un sfarsit in pace.

  11. @lucia: apreciez credinta ta, si puterea pe care o ai in momentele grele prin care treci. imi pare rau pt mama ta si sper sa fie cumva bine, atat cat se poate. multumesc pt comment.

  12. Am votat impotriva variantei pe care ai propus-o desi de principiu sunt de acord cu o forma e eutanasie, cu eutanasia voluntara pasiva, prin omisiune. Sa ma explic. Atunci cand un bolnav afla ca are o boala terminala are posibilitatea de a alege daca face un tratament ordinar, unul extraordinar sau de a nu lupta cu boala, cu aceasta alegere sunt de acord, desi pare ciudat e si aceasta o forma de eutanasie.
    Am avut un diagnostic de boala terminala si am ales sa fac doar tratamentele ordinare. Din fericire m-am vindecat, pentru moment. In acea perioada am stat mult pe ganduri si sincer pentru mine, conteaza si calitatea vietii nu doar durata ei, la fel cum conteaza si calitatea timpului petrecut cu cei dragi, astfel incat prefer sa ma sting repede si sa nu las celor dragi amintea unei agonii ci amintirea unei persoane vesele, pline de viata si nu cred ca facand asta ingradesc cu ceva voita lui Dumnezeu.

  13. Votez pentru! Mi-ar place sa mor cu demnitate, nu chinuindu-ma ani la rand cerand implorare pentru neputinta si durerea interminabila care intr-un final ajunge sa-mi ia viata in cel mai urat mod. Un om deschis, modern si intelept isi da seama cand suferinta si nenorocirea ii aduc sfarsitul; astfel ca fiecre ar trebui sa aiba dreptul de decizie asupra propriei vieti.
    Uni se arunca din spitale din cauza suferintei. Alti sufera de pe urma bolilor incat sunt scarbiti de viata si chiar nu mai au pofta de ea. De ce sa nu avem acest drept?! Intr-un final fiecare da socoteala pentru faptele lui. Eu zic ca in aceasta lume avem dreptul sa ne bucuram pana in momentul in care sa putem spune stop.

  14. Eutanasia umana! Sigur ca da! Punem un buton pe care sa il apese cel in cauza si gata. Astfel nu este raspunzator nimeni pentru faptele nimanui. Daca ai dreptul sa te nasti, de ce nu ai avea dreptul sa mori. Intr-un final tot datorita unei crime murim. Ne omoara ficatul, inima, plamani, hemoragia cereblara, s.a.m.d. Eu aprob tarile care au dat acest drept unor oameni neputinciosi, muribunzi, suferinzi, etc.

  15. Cand va aud cu credinta in sus si in jos ma disperati. A umbla la biserica nu inseamna ca esti si credincios. Cati dintre nu fura, nu violeaza, nu omoara sau iau viata cuiva intrun fel sau altul, homosexuali, curvari, idolatri si alte forme de pacate grave. Chiar credeti ca sunteti ascultati sau aprobati de Dumnezeu?! Fiecare umbla dupa placul lui, nu al lui Dumnezeu. Mereu tindem sa il punem pe Dumnezeu inainte; cand cerem iertare, cand injuram, sau cand cautam scuze. Eu sunt neutru. Nu zic nici da nici ba. Dar acest subiect mi se pare ca ne include pe noi si nu pe Dumnezeu. In plus Dumnezeu ne-a oferit liberul albitru, adica dreptul de a lua decizi in viata noastra sau cu privire la viata noastra. Iar rai sau iad nu exista, pentru ca Dumnezeu i-a spus lui Adam: ,, tarana esti si in tarana te vei intoarce” (Geneza 3:19) Asa ca decideti-va soarta.

  16. ma amuza chestia cu Dumnezeu,biserica etc eu cred ca nu biserica tr sa decida in locul meu,biserica tr sa decida in dreptul adeptilor ei sa-i educe cum vrea asa cum de exs sunt martorii lui iehova care nu accepta transfuzia de singe.Eu sunt de parere ca fiecare om poate alege este dreptul lui iar biserica sa interzica adeptilor ei nu sa vb la modul general ca doar nu suntem in evul mediu intunecat,oare nu-i destul ca traiesc pe spatele nostru ,ca statul construeste biserici pe banii nostrii adica si ai celor care nu suntem credinciosi dar totusi platim impozite,fara macar sa ne aduca la cunostiinta acest lucru.

  17. Totusi , in aceste monente , macar acum ar trebuii sa-l lasam pe Dumnezeu sa ne aleaga trecerea de la o lume la alta , numai el stie de ce acei bolnavi se chinuie incercand sa-si dea sufletul…insa noi nu suntem in masura sa luam viata unui alt om , cu sau vara voia lui ! Pe vremuri aceasta metoda se numea MACEL , UCIDERE , CRIMA…insa acum se pare ca se numeste doar eutanasiere umana

  18. Aroganti mai sunteti.Voi credeti ca in fata lui Dumnezeu aveti o importanta mai mare decat o are depilda o furnica?. Va inselati. De cand omul este mai important decat orice alta vietuitoare?. In aroganta sa omul, in mai toate religiile se inrudeste chiar cu Dumnezeu. De pilda o fiinta umana concepe cu copil cu Dumnezeu. Zeitatile antice concepeau copii cu pamantence.(semizei) Pe acelasi model Bercea Mondialul s-a inrudit cu Dumnezeu-Basescu sa nimereasca in rai. Cei care sunteti impotriva legii eutanasierii va recomand o plimbarica prin azile sa vedeti ce aspecte imbraca ,,demnitatea,, umana.

  19. Olivia Tutankamonareasa Says:

    PRO

Lasă un comentariu